אש, מים ומדבר (יואל אופנהיימר)


הפסוק של הפרשה:  (במדבר א)

(א) וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי בְּאֹהֶל מוֹעֵד בְּאֶחָד לַחֹדֶשׁ הַשֵּׁנִי בַּשָּׁנָה הַשֵּׁנִית לְצֵאתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר:

 

פשט הפסוק:

ספר במדבר מתחיל בפניה של הקב"ה למשה רבנו באוהל מועד במדבר סיני.

 

האגדה על  הפסוק:   (במדבר רבה פרשת במדבר)

וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי" [בפסוק שלנו]. למה במדבר סיני? [הרי ידוע לנו שהם נמצאים במדבר סיני]. מכאן שנו חכמים בשלשה דברים ניתנה התורה: באש ובמים ובמדבר. באש מהיכן? "וְהַר סִינַי עָשַׁן כֻּלּוֹ" (שמות יט). ובמים מהיכן? שנאמר: "גַּם שָׁמַיִם נָטָפוּ גַּם עָבִים נָטְפוּ מָיִם" (שופטים ה). ובמדבר מהיכן? "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי" [בפסוק שלנו]. ולמה ניתנה בשלשה דברים הללו? אלא מה אלו חינם לכל באי העולם, כך דברי תורה חינם הם, שנאמר: "הוֹי כָּל צָמֵא לְכוּ לַמַּיִם" (ישעיה נה).  דבר אחר: "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּמִדְבַּר סִינַי" - אלא כל מי שאינו עושה עצמו כמדבר הפקר אינו יכול לקנות את החכמה והתורה לכך נאמר במדבר סיני.

 

נקודות למחשבה:

לשלושת היסודות שבהם ניתנה התורה (אש, מים ומדבר) תכונה משותפת אחת, כפי שמוסבר במדרש שלנו: הם כוחות טבע הנמצאים חינם וזמינים לכל דורש לעשות בהם שימוש. במילים אחרות, התורה ניתנה לאנושות כמתנה ללא תמורה מהקב"ה. התורה היא אוצר גלום שמחכה שהאדם יגלה אותו ויאמץ אותו כמרכז החיים שלו. ודוד המלך כמעט מתחנן שנתנסה בלימוד התורה וקיום המצוות ואומר: "טַעֲמוּ וּרְאוּ כִּי טוֹב ה' אַשְׁרֵי הַגֶּבֶר יֶחֱסֶה בּוֹ" (תהילים לד).

• אנו יכולים להבחין בשלוש תכונות עיקריות של התורה הקשורות לכל אחד מהיסודות הנ"ל. התורה ניתנת באש, כי כמו אש היא מחממת ומאירה את הלב ואת הנשמה של האדם כפי שכתוב: "כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר" (משלי ו). כמו האש הנותנת טעם לאוכל, התורה נותנת טעם לחיינו ולמעשינו הקטנים ביותר.  כמו אש השורפת את החמץ בערב פסח, כך התורה מבערת ומשמידה את יצר הרע שבאדם (שפת אמת).  התורה ניתנת במים, כי המים יורדים מטה לדבר השפל והפשוט ביותר כדי לתת לו חיות. כמו מים, התורה מחלחלת לאט אך בסוף היא מסוגלת לחדור לחומר הקשה ביותר. כמו מים, התורה מנקה ומטהרת את האדם מהפגמים והכתמים שבנפשו. התורה ניתנת במדבר המסמל את הנצחיות ואת הטבע הבראשיתי שהוא יסוד הכל . "הקב"ה הסתכל בתורה וברא את העולם", כלומר, התורה היא מקור ומוצא לבריאה כולה.
• האדם שחפץ להדבק בתורה צריך לסגל לעצמו תכונות נפש בהתאם לשלושת היסודות שהזכרנו. אש הנפש באה לידי ביטוי בהתלהבות לעשות את רצון ה', בשמחת עשיית הטוב ובזריזות לקיום המצוות. אש הנפש היא החום של האהבה לזולת ולבורא, חיבוק החברים, שירה וריקודים. המים מסמלים את כוח השכל הממתן את התלהבות הרגש, ומאפשר ישוב הדעת ומחשבה מסודרת ושקטה. אדם העושה את עצמו הפקר לפני התורה דומה למדבר הבתול. הוא מסוגל לבטל את דעותיו הקדומות, ולגשת בענווה לכל לימוד חדש. "המִדבר" שבנפש הוא אהבת הפשטות וביטול ה"אני", המאפשרים, מעבר לכל הרעש ועסקי העולם, לשמוע את הקול הפנימי "המדַבֵּר" אלינו מתוך הנשמה האלוקית.

אנא המתן... פנייתך נשלחת...