קח את הלוים – הלכה, כמה נימין היו בכינור שהיו הלוים מנגנים בו? א"ר יהודה ז' נימין היו בכינור, שנאמר " שובע שמחות את פניך, נעימות", אל תהי קורא שובע אלא שבע שמחות. וכן דוד אומר "שבע ביום הללתיך על משפטי"... והיו הלוים עומדים על הדוכן ומזמרים לפני מי שאמר והיה העולם. [מדרש רבה]
מדוע יש דגש על מספר המיתרים שבכלי הלווים? מה זה מסמל?
בתפילה אנחנו מזכירים את החלוקה של העבודות בבית המקדש - כֹּהֲנִים בַּעֲבוֹדָתָם וּלְוִיִּים בְּדוּכָנָם וְיִשְׂרָאֵל בְּמַעֲמָדָם. אם נתבונן נראה שעבודות אלו מחולקים לשלושת הפעולות הכלליות של כל אדם, מחשבה, דיבור ומעשה. הכוהנים מבצעים את החלק המעשי, את עבודת הקורבנות. הלווים מופקדים על חלק הדיבור, הם שרים ומנגנים. וישראל, הם מלווים במחשבה את שאר העבודות.
שלושת החלקים האלו משלימים זה את זה, יחד הם הופכים למעשה שלם אשר הביטוי שלו מופיע בצורות שונות. גם מעשי הכוהנים ושירת הלווים תלויים ברצון ובמחשבת ישראל, ומאידך, המחשבה צריכה כליי ביטוי שבלעדיהם אינה יכולה לפעול את פעולתה.
ישנן דרכים שונות לנצח מלחמה. המדרש מספר על הגישה השונה של ארבעה ממלכי ישראל, דוד אמר "ארדוף אויבי ואשיגם וגו'". אמר לו הקב"ה, אני עושה כן... עמד אסא ואמר, אני אין בי כח להרוג להם, אלא אני רודף אותם ואתה עושה. אמר לו, אני עושה... עמד יהושפט ואמר, אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף, אלא אני אומר שירה ואתה עושה. אמר לו הקב"ה, אני עושה... עמד חזקיהו ואמר, אני אין בי כח לא להרוג ולא לרדוף ולא לומר שירה, אלא אני ישן על מטתי ואתה עושה. אמר לו הקב"ה, אני עושה...
עיקר תפקידם של ישראל בפה, "עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי, תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ". אנחנו גם יודעים ש"הקול, קול יעקב", שעיקר כוחם של ישראל בפה, שכוח זה ניתן לנו בכדי להכניע את יריבנו. הלווים הם אלו שעל ידי "רוֹמְמוֹת אֵל בִּגְרוֹנָם" גברו על האויבים "וְחֶרֶב פִּיפִיּוֹת בְּיָדָם". שבעת המיתרים מרמזים על שבעת השירים, על השיר המיוחד לכל יום, על שבעת סוגי ה"קול" המוזכרים ב"מזמור לדויד", הלווים שרו את השיר של העולם.
כשמדברים על ניצחון אנחנו רגילים לחשוב על מלחמה, על כוח, על דיכוי של היריב. ישנה אבל דרך אחרת, מהותית הרבה יותר. "למנצח בנגינות", כמו מנצח של תזמורת. כשאפשר לשנות את היריב מבפנים, להביא אותו להזדהות מוחלטת עם דרכך, לצרף אותו לשירתך.
כששלמה בנה את בית המקדש המטרה הייתה לקרב גם את כל אומות העולם למטרתם, "וְגַם אֶל הַנָּכְרִי אֲשֶׁר לֹא מֵעַמְּךָ יִשְׂרָאֵל הוּא, וּבָא מֵאֶרֶץ רְחוֹקָה, לְמַעַן שְׁמֶךָ". שירת הלווים נועדה לעורר את העולם, להביא את העולם לאותו המקום של אמונה בבורא. "לַמְנַצֵּחַ בִּנְגִינֹת מִזְמוֹר שִׁיר, אֶלֹקִים יְחָנֵּנוּ וִיבָרְכֵנוּ, יָאֵר פָּנָיו אִתָּנוּ סֶלָה. לָדַעַת בָּאָרֶץ דַּרְכֶּךָ, בְּכָל גּוֹיִם יְשׁוּעָתֶךָ. יוֹדוּךָ עַמִּים אֱלֹקִים, יוֹדוּךָ עַמִּים כֻּלָּם". " תְּהִלַּת ה' יְדַבֶּר פִּי, וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָׂר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעד".
חורבן הבית והפסקת אותה השירה פגע בעולם כולו, "שְׁפֹךְ חֲמָתְךָ אֶל הַגּוֹיִם אֲשֶׁר לֹא יְדָעוּךָ וְעַל מַמְלָכוֹת אֲשֶׁר בְּשִׁמְךָ לֹא קָרָאוּ", מה גרם להם לא לדעת? מה הביא למרחק הגדול שלהם מהבורא? "כִּי אָכַל אֶת יַעֲקֹב וְאֶת נָוֵהוּ הֵשַׁמּוּ". אנו מצפים ומתפללים לבניינו, למצב בו נוכל לחזור ולהעיר את הבריאה כולה, "שִׁירוּ לַה' שִׁיר חָדָשׁ, שִׁירוּ לַה' כָּל הָאָרץ".