כלי נוסף לגילו הרוממות העצמית הינו רכישת היראה.
"ראשית חכמה יראת ה'" (תהלים קיא, י). הכוח הראשון להאיר את אור הנשמה הוא היראה. על היראה נאמר "זה השער לה' צדיקים יבואו בו".
מטרת היראה לשים גבול ולרסן את התפשטות כוחות הגוף והנפש הבהמית.
כוח זה מביא את האדם לתפיסה הפנימית, לשמור על איזון נכון בין הנשמה והגוף, לא לתת לכוחות הנפש הבהמית לצאת לפועל בכל כוחם אלא עפ"י דרכה של תורה.
ללא היראה יתגבר הגוף על הנשמה ויביא לחוסר שקט ולחוסר איזון מוחלט באדם!
הנה, את האיזון בין הנשמה לגוף רוכשים ע"י עבודת המידות. האדם מוכרח לאזן את כוחות עצמו! עבודת המידות, פירושה לקבל שפע לנשמה והגוף במידתיות. לא לקבל לגוף יותר מההכרח, ולא להתעסק בנשמה בלבד ולהפקיר את הגוף לגמרי.
עבודת האיזון צריכה להגביר לאט לאט את הנשמה, ולהחליש מעט מעט את הגוף, אבל לא בהקצנה, אלא בבניין הדרגתי.
והנה, הפסוק הנאמר על האיזון האמור הוא (תהלים פד, ג): :"לבי ובשרי ירננו לאל חי".
לבי פירושו הנשמה, ובשרי פירושו הגוף.
שתי הדרכים העיקריות לקניית היראה הינן:
א) התבוננות בגדלות הבורא (כפי שאדם מכיר בגדלותו של אדם ומתיירא ממנו בהיותו בנוכחותו, כל שכן שעליו להתיירא בנוכחות הבורא אשר מלא כל הארץ כבודו).
ב) כאשר האדם הפנים שהאני האמיתי שלא היא נשמתו הקדושה והטהורה, שאף רע שהוא ללא שייך אליה, לא ברמת המעשה, לא ברמת הרגש, ולא ברמת המחשבה – אז יתיירא כאשר יגלה את הרע בקרבו או מחוץ אליו, ויתרחק ממנו כבורח מן האש, מחמת שאינו שוטה לאבד את אור האהבה ועומק ההוויה שחש בנפשו בזמן נוכחות נשמתו.
המתח הקדוש הזה של חיים עם יראה הוא חלק חשוב מחוויית עונג הנשמה והרוממות העצמית.
א.א.