האם אנחנו מכירים את העולם, את הארץ עליה אנחנו יושבים?
ישעיהו הנביא מתריע "כִּי הִנֵּה הַחֹשֶׁךְ יְכַסֶּה אֶרֶץ", ה"ארץ", אותה הארץ שניתנה לנו על ידי בורא עולם, מכוסה ב"חושך", קשה לגלות את האמת הפנימית של אותו עולם שנראה כה מוכר.
כשמדברים על משפט, כששופט מנסה להוציא את האמת לאור, לא תמיד העיסוק הוא בעובדות, לפעמים חקר האמת נמצא הרבה מעבר לחשיפת הפן העובדתי והסדר הכרונולוגי של הדברים.
כשאנו ניגשים לשפוט ולהכיר לעומק את העולם הזה, את אותה המציאות המוכרת, אנחנו צריכים לדעת שאנחנו ניגשים ל"עם" - וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם, יש כאן עמימות, כמו גחלים עוממות, שתוכן הלוחש ובוער לא נראה כלפי חוץ.
וכאן אנחנו מצווים - צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף, עלינו להעמיק ולחפש את הטוב הטמון בכל דבר, לפגוש את הדברים כפי שהם אמורים להיות, כפי שהם ניתנו לנו - אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ.
איך? איך אני יכול לחיות בתוך הדבר הזה, בגוף חומרי ולזהות את המימד האחר, הפנימי, של ההוויה? איך אני יכול לדעת מה הן הפנים האמיתיות של הבריאה?
התורה מלמדת אותנו שבכדי להיות שופט נדרשת ממך יושרה ונאמנות - "אובייקטיביות" שהתנאים לה הם "לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד", בכדי לשפוט אמת אתה לא יכול להיות עם דעות קדומות, עם יחס מפלה כלפי אחד הצדדים, שלא יהי' רך לזה וקשה לזה, אם אתה מזהה רצון אחד כרצון "שלך" ורצון אחר כרצון נפרד, אתה לא תוכל לשפוט, "עשה רצונו כרצונך" הוא תנאי לשיקול דעת נכון. באותה מידה אל לך להיות מתוגמל באיזו שהיא צורה על ידי אחד הצדדים, אם נראה לך שהצדדים הם כאן בכדי לספק לך משהו, לעולם לא תראה כאן אמת, ים האינטרסים יכסה ויסתיר כל שבב של ראיה נכוחה.
בכדי להכיר את העולם כפי שניתנה על ידי הבורא אני צריך להבין שהעולם לא כאן בכדי לשרת את תאוות והנאות הגוף שלי, אדרבה, אני כאן בכדי לגלות אותו, אני צריך להיות מוכן לשמוע את הקולות שבתוכי ללא נקיטת צד ואז לשפוט. כך ורק כך אוכל להכיר את המקום בו אני חי כפי שהוא באמת, באופן שהוא ניתן לנו באמת - וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לָךְ.
דברים אלו נאמרים לא רק על העולם החיצון שמסביבי, אלא גם על "כָל שְׁעָרֶיךָ", על כל אותם כוחות ורצונות פנימיים שמרכיבים את אישיותי. בכדי לגלות את הטוב שבכל אחד ממרכיביי אני צריך לדעת איך להסתכל על עצמי, אם אני כלי לצבירת הנאה, ייתכן שלא אוכל לזהות את התועלת שבחלקים המרכיבים אותי, שיקשה בעיני להבין את הטוב שמצא הבורא במבנה הייחודי שלי, אבל ראיה נקייה ומפוכחת יותר תגלה לי עד כמה כל "שער" שבי נכון, עד כמה מדויק וטוב הוא העולם הקטן שלי.
(מבוסס על תורתו של השפת אמת)