הפסוקים של הפרשה (ויקרא יט)
(לב) מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן וְיָרֵאתָ מֵּאֱ-לֹהֶיךָ אֲנִי ה':
פשט הפסוק
מצווה לכבד את האדם הזקן.
האגדה על הפסוק (תלמוד בבלי מסכת קידושין דף לב עמוד ב)
תנו רבנן: [בפסוק שלנו] "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם" - יכול אפילו מפני זקן אשמאי [זקן רשע ועם הארץ]? תלמוד לומר [התורה מדייקת]: זקן, ואין זקן אלא חכם, שנאמר: "אֶסְפָה לִּי שִׁבְעִים אִישׁ מִזִּקְנֵי יִשְׂרָאֵל" [שבעים אנשים מובחרים שינהיגו את העם] (במדבר יא); רבי יוסי הגלילי אומר: אין זקן אלא מי שקנה חכמה, שנאמר: "ה' קָנָנִי רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז" (משלי ח).)..) יכול יעצים עיניו כמי שלא ראהו? [האם ניתן להתעלם מהזקן כאילו לא ראה אותו?] תלמוד לומר: תקום ויראת, דבר המסור ללב נאמר בו "וְיָרֵאתָ מֵּאֱ-לֹהֶיךָ" [אין אתה יכול להתעלם, כי ה' רואה גם את מחשבתך הסודיות ביותר].
נקודות למחשבה
החברה המודרנית מבליטה ומעריצה את הדמות הצעירה בפרסומת, בטלביזיה ובקולנוע. לעומת זאת היא מצניעה מהעין את הזקנה, המסמלת את הדעיכה הגופנית וקרבת המוות. הסימנים החיצוניים של הזדקנות, כגון שער שיבה, משקפיים, או קמטי עור, נתפסים כפגמים מכוערים, שיש להסירם בכל מחיר. אנשים רבים מתקשים להתמודד עם הזקנה של קרוביהם, והמשפחה הרב הדורית, שבה הזקן תפס מקום פעיל ומבורך, הולכת ונעלמת. לעומת זאת, כבוד הזקן הוא אחד מהערכים המרכזיים של המשפחה והחברה היהודית. הנחת היסוד של חובת הכבוד והדאגה לזקן היא "התמעטות הדורות". על פי תפיסה זו, הולכת ופוחתת הקומה של כל דור, בשל התרחקותה מהשורש הרוחני שלה, מעמד הר סיני. גם אם העולם הולך ומתקדם בתחום החברתי, המדעי והטכנולוגי, במישור הרוחני אנו בבחינת "גמדים על כתפי ענקים".