ואנוכי הסתר אסתיר פני ביום ההוא (יואל אופנהיימר)

הפסוק של הפרשה:  (דברים פרק לא פסוק יח)

וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא עַל כָּל הָרָעָה אֲשֶׁר עָשָׂה כִּי פָנָה אֶל אֱלֹהִים אֲחֵרִים.

 

פשט הפסוקים:

הפנים של א-לוהים מבטאים את הקשר האוהב שלו לנבראים. הסתר הפנים מראה על חסימת קשר זה. כאשר עם ישראל חוטא, ריבונו של עולם מעניש אותם בכל מיני צרות ויסורים ומסתיר את פניו מהם.

 

האגדה על הפסוק:  (תלמוד ירושלמי מסכת חגיגה פרק ב דף עז)

אלישע בן אבויה מפורסם בתלמוד כתלמיד חכם ורב גדול שאיבד את אמונתו ועזב את דרך התורה והמצוות. בקטע הבא נלמד על האירוע שגרם למפנה זה:

שראה לשונו של רבי יהודה הנחתום [אחד מעשרה הרוגי מלכות - חכמי המשנה שמסרו נפשם על קדוש השם] נתון בפי הכלב שותת דם. אמר: זהו הלשון שהיה מוציא דברי תורה כתיקנן, זה הוא הלשון שהיה יגיע בתורה כל ימיו. זו תורה וזו שכרה? דומה שאין מתן שכר ואין תחיית המתים.

 

נקודות למחשבה:

סיפור קשה זה מבטא את השאלה המטרידה ביותר את המאמין: צדיק ורע לו.

איך יכול להיות שאנשים טובים סובלים בעולם? איך יכול להיות שהבורא, שהוא כולו טוב וגם מנהיג את העולם בצדק, מאפשר אי צדק כה בולט? אברהם אבינו ביטא ראשון את שאלה נוקבת זו: "חָלִלָה לְּךָ מֵעֲשֹׂת כַּדָּבָר הַזֶּה לְהָמִית צַדִּיק עִם רָשָׁע וְהָיָה כַצַּדִּיק כָּרָשָׁע חָלִלָה לָּךְ הֲשֹׁפֵט כָּל הָאָרֶץ לֹא יַעֲשֶׂה מִשְׁפָּט".


מול שאלה זו קיימים שני הסברים אפשריים:

  • ההסבר של אלישע בן אבויה: אין מנהיג לעולם ולכן אין הנהגה צודקת.
  • ההסבר של האדם המאמין: יש הנהגה אבל היא מוסתרת ובלתי מובנת. זהו הסתר הפנים.

כדי לנסות לתפוס את סיבת הסתר הפנים נוכל להיעזר בכמה רעיונות:
א. האדם רואה אירועים מוגבלים בזמן ובמקום ולא את התמונה השלמה, שמשתרעת על פני כל הדורות וכל מאורעות העולם.

ב. האדם אינו מבין את חשבונות הבורא: "כִּי גָבְהוּ שָׁמַיִם מֵאָרֶץ כֵּן גָּבְהוּ דְרָכַי מִדַּרְכֵיכֶם וּמַחְשְׁבֹתַי מִמַּחְשְׁבֹתֵיכֶם": האדם מפרש את המציאות בעזרת יכולתו האנושית המוגבלת.

ג. העולם נמצא בשלב ביניים ולא הגיע למצב השלם והטוב שהבורא מתכנן לו. בתוך תהליך שכלול זה יש עליות וירידות. ה"ירידות" בלתי מובנות אם לא רואים את סוף הדרך.

ד. הסתר הפנים הוא יחסי למדרגה הרוחנית של האדם: ככל שהאדם מזדכך רוחנית, כך גם משתפרת יכולתו להבין את דרכי ההשגחה.

ה. הסתר הפנים הוא גם לטובת האדם, כי הוא מאפשר בחירה חופשית, עצמאות, חרות.

אם כל מערכת השכר ועונש הייתה גלויה ומיידית, האדם היה מקבל באופן מיידי פרס על כל מצווה שהוא מקיים ונענש באופן מיידי על כל עבירה. האדם היה במדרגה של חית מעבדה מאולפת.

לסיכום: הסתר הפנים הוא האתגר הקשה ביותר עבור המאמין. אבל הוא גם מאפשר לאדם לטפס ממדרגה למדרגה מכח רצונו והחלטתו, ובכך ולפזר לאט לאט את המחיצות המפרידות בינו לבין הבנת השגחת הבורא. 

אנא המתן... פנייתך נשלחת...