פתיחת הפה, פתיחת העיניים (יואל אופנהיימר)


הפסוקים של הפרשה:  (במדבר כב)

(כח) וַיִּפְתַּח ה' אֶת פִּי הָאָתוֹן וַתֹּאמֶר לְבִלְעָם מֶה עָשִׂיתִי לְךָ כִּי הִכִּיתַנִי זֶה שָׁלֹשׁ רְגָלִים:

 

פשט הפסוקים:

לאחר שבלעם מכה את אתונו שלוש פעמים, נכנס בה כח הדיבור והיא שואלת אותו על סיבת התנהגותו.

 

האגדה על  הפסוקים:  (אוצר המדרשים)

וכמה מפתחות יש לו להקב"ה? ... יש לו מפתח של עינים שנאמר: "אָז תִּפָּקַחְנָה עֵינֵי עִוְרִים" (ישעיה ל"ה), וכתיב: "וַיְגַל ה' אֶת עֵינֵי בִלְעָם וַיַּרְא אֶת מַלְאַךְ ה' נִצָּב בַּדֶּרֶךְ" (במדבר כב), יש לו מפתח של חרשים שנאמר "וְאָזְנֵי חֵרְשִׁים תִּפָּתַחְנָה" (ישעיה ל"ה), יש לו מפתח של שפתים שנאמר "אֲ-דֹנָי שְׂפָתַי תִּפְתָּח וּפִי יַגִּיד תְּהִלָּתֶךָ" (תהלים נ"א), יש לו מפתח של פה שנאמר "וַיִּפְתַּח ה' אֶת פִּי הָאָתוֹן" [בפסוק שלנו].

 

נקודות למחשבה:

בלעם [בולע-עם] הרשע מתלווה לשרי מואב כדי ללכת לקלל את עם ישראל. אתונו הנאמנה מתנהגת פתאום באופן בלתי צפוי. שלוש פעמים היא סוטה מהדרך ללא סיבה נראית לעין. בפעם השלישית היא אפילו מועכת את רגלו של בלעם נגד הקיר. בכל פעם מכה אותה בלעם בכעס, ואז מתרחשת סידרה של אירועים על טבעיים לחלוטין. האתון פותחת בדיבור ושואלת את בלעם למה הוא מכה אותה. בלעם מתווכח איתה ובסוף מתגלה אליו מלאך ה' שגרם להתנהגות החריגה של האתון. הכל מתקיים בצל ניסים הפורצים את הגבולות הרגילים של עולמנו. הנס המפורסם ביותר הוא פתיחת פה האתון המעלה את הבהמה הפשוטה למדרגה של האדם המדבר. נס זה כה חריג שהוא הוכן כבר מששת ימי בראשית, כפי שמובא במשנה: "עשרה דברים נבראו בערב שבת בין השמשות ואלו הן: פי הארץ [שבלע את קורח ועדתו] ופי הבאר [של מרים] ופי האתון [של בלעם]..." (אבות ה'). הנס השני הוא הנכונות של בלעם לשוחח עם אתונו באופן טבעי כאילו שהדבר מובן מאליו, ולשמוע את טענותיה. הנס השלישי הוא יכולתו של בלעם לראות את המלאך האלוקי.

כמו בלעם, גם אנו נדרשים בחיינו לשמוע ולראות מעבר לגבולות הטבע.

•  אם נסתמך רק על חושינו הגופניים בקשר עם האדם האחר, נוכל לראות רק את מה שרוצים להראות לנו, ונוכל לשמוע רק את מה שאומרים לנו. אבל קיימים נתיבי תקשורת עמוקים ונסתרים יותר והם חושי הלב. בעזרת חושי הלב נוכל לנחש את הדברים הלא נאמרים, ולראות את הפרטים המכוסים ביותר. המפתח של שפת הלב היא האהבה אל השני. הרצון להרגיש, לעזור ,להגן ולתמוך מאפשר לנו לתקשר עם הזולת ללא מילים וללא סימנים. 

• גם הקב"ה מתגלה אלינו ברבדים שונים. ה' מדבר אלינו דרך המילים של התורה, ודרכה נוכל ללמוד את חכמתו ואת מצוותיו. אבל כדי לחוש אותו בחיי היום-יום, אנו זקוקים לפתח חושים חדשים. ה' מנהיג את עולמו דרך חוקי הפיזיקה, הביולוגיה וההיסטוריה האנושית. האתגר שלנו הוא לגלות את הבורא המסתתר במציאות על ידי פתיחת עיניים רוחניות על פי הפסוק: "גַּל עֵינַי וְאַבִּיטָה נִפְלָאוֹת מִתּוֹרָתֶךָ" (תהלים קיט). ובהתבוננות פנימה, נזדקק לאוזן חדשה המסוגלת לשמוע בין כל רעשי החיים את הקול הדק שבנפשנו. אם נשאל את עצמנו: "מה ה' מנסה להגיד לי?" בזמן אירועים מיוחדים, או כשאנו פוגשים אנשים ומתמודדים עם קשיים, אז נוכל לשמוע  "קול הדממה הדקה" שבליבנו.
 

אנא המתן... פנייתך נשלחת...