פרשת השבוע היא פרשת לך לך: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ
וְאֶעֶשְׂךָ לְגוֹי גָּדוֹל וַאֲבָרֶכְךָ וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ וֶהְיֵה בְּרָכָה" (בראשית יב, א-ב). מפרש רש"י: "לך לך - להנאתך ולטובתך, ושם אעשך לגוי גדול וכאן אי אתה זוכה לבנים, ועוד שאודיע טבעך בעולם". ה' מבטיח לאברם באם ילך מכל מה שהכיר בעבר ויעבור אל מקום חדש שלא גילה לו, אזי יזכה ליהנות מתענוג, כאשר ה' הטוב והמיטיב ישפיע עליו שפע ויגשים את משאלותיו הרוחניות והחומריות. האוהב ישראל מחדש שדווקא כאשר ה' מבטיח לאברם פרס, אזי ה' יכול לבחון את לב אברם האם הוא מקיים את המצווה לשם שמיים או לשם פרס ופניה אישית. יוצא שאברהם אבינו הוא הראשון שקיים: "אַל תִּהְיוּ כַעֲבָדִים הַמְשַׁמְּשִׁין אֶת הָרַב עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, אֶלָּא הֱווּ כַעֲבָדִים הַמְשַׁמְּשִׁין אֶת הָרַב שֶׁלֹּא עַל מְנָת לְקַבֵּל פְּרָס, וִיהִי מוֹרָא שָׁמַיִם עֲלֵיכֶם" (משנה אבות א, ג).
ובמדרש תנחומא סימן ג לפרשה: "לך לך מהו? לך לך: ל' שלושים, כ' עשרים, הרי עולה בגימטריא ק'. רמז לו, כשתהיה בן מאה תוליד בן כשר... ורבי לוי אומר: ניסיון הראשון כניסיון האחרון. ניסיון הראשון בלך לך מארצך ניסיון האחרון בלך לך אל ארץ המוריה". ושנגלה אליו ה' בגיל תשעים ותשע להבטיח לו בן יוצא חלציו אז "וַיִּפֹּל אַבְרָהָם עַל פָּנָיו וַיִּצְחָק וַיֹּאמֶר בְּלִבּוֹ הַלְּבֶן מֵאָה שָׁנָה יִוָּלֵד וְאִם שָׂרָה הֲבַת תִּשְׁעִים שָׁנָה תֵּלֵד" (בראשית יז, יז). מתרגם יונתן "וַיִּצְחָק" בתיבה "וְתָמַהּ" אותיות תמוה וגם תום ה' וגם הצרוף המות, המרמזים על יצחק בנו של אברהם שעתיד היה להקריבו קורבן עולה תמימה לה' בהר המוריה.
יגעתי ומצאתי כי יצחק אותיות חצי ק, וחצי מאה עולה בגימטריא לך או נ'. כלומר, כשיצחק נולד אברהם עדיין לא השלים את החצי השני והניסיון האחרון ללכת אל הר המוריה להקריב שם את בנו לעולה. יוצא ש-לך לך זה בעצם נ' ו-נ' רמז לשם ינון שמו של המשיח: "יְהִי שְׁמוֹ לְעוֹלָם לִפְנֵי שֶׁמֶשׁ יִנּוֹן שְׁמו" (תהלים עב, יז), המרמזים על התכלית של המהלך האלוקי גאולת העולם על ידי המשיח. לא היה סיכוי לבוא המשיח אם אברהם לא היה מצרף אליו את לוט מתוך אהבה וחסד לאחיינו, ולמרות שנפרד ממנו נלחם להצילו. וכידוע מלוט יצאה הגיורת רות המואביה שמזיווגה לבועז נולד לימים דוד המלך משיח ה'. ולסיום, עלה בידי לכתוב שיר לכבוד אברהם אבינו.
עברי גם ישראלי / יוסף בלו
השבוע עבר
היה בו מן מעבר
מעולם לעולם
משנה לשנה
מנפש לנפש
לפעמים אני מרגיש כמו אברהם העברי
ולפעמים פשוט כמו איש ישראלי
הקורא מעבר האחד אל העבר שני
אל כל העולם:
יש לי אור
ויש לי אושר
יש לי אש
ויש לי יושר
יש לי שיר
וקשר ישיר
אני שר אל אלי
שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד
כי יגעת ומצאת תאמין
ביאור
אברם העברי הגיע מעבר לנהר והיה אחד יחיד ומיוחד בדורו. שהרי לאורך מהלך ימיו, בכל מקום ובכל זמן עבר תהליך נפשי. מניסיון לניסיון, סמך את ידיו באמונה בבורא כאשר נכנע לעשות את רצונו של מקום. אברם בגימטריא הפועל גרם, רמז לזה שהשתוקק לטפל בנפשות דורו, ואף דאג בשיתוף עם שרה לגייר גרים, וגרם לשנות את תפישת המציאות של העולם כולו. כי הוא זה שקרא לכל העולם שיש בורא אחד יחיד ומיוחד, אשר ברא את הכל. וכאשר אברהם הגיע לגיל של תשעים ותשע שנים, שינה ה' את שמו לאברהם גימטריא ברא גאולה וגם ברא לב אחד וגם ברא אדם. ולאחר שנמול והפך להיות מתוקן כאדם הראשון לפני החטא זכה לגאולה בעת הולדת יצחק, בנו ויורשו, לכן זכה גם בגוי הקדוש הוא עם ישראל, בדיוק כמו שהבטיח לו ה'. אברהם העברי נסע לאורכה ולרוחבה של ארץ ישראל לכן כל כולו כלול בתיבה ישראל - ראשי תיבות האבות והאימהות: יצחק, יעקב, שרה, רבקה, רחל, אברהם, לאה. אז שנזכה מתוך יגיעה בתורה למצוא ולהאמין בה' ממש כמו אברהם אבינו ואז לקרוא ולשיר את קריאת "שמע ישראל" ולזכור כי ישראלי אותיות יש לי: אור, אש, יושר וגם אושר, אכי"ר.