ועיקר הוא גלות הנפש (יואל אופנהיימר)


הפסוקים של הפרשה:  (בראשית פרק מו פסוקים ב-ד)

(ב) וַיֹּאמֶר אֱ-לֹהִים לְיִשְׂרָאֵל בְּמַרְאֹת הַלַּיְלָה וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב יַעֲקֹב וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי: (ג) וַיֹּאמֶר אָנֹכִי הָאֵל אֱ-לֹהֵי אָבִיךָ אַל תִּירָא מֵרְדָה מִצְרַיְמָה כִּי לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימְךָ שָׁם: (ד) אָנֹכִי אֵרֵד עִמְּךָ מִצְרַיְמָה וְאָנֹכִי אַעַלְךָ גַם עָלֹה וְיוֹסֵף יָשִׁית יָדוֹ עַל עֵינֶיךָ:

 

פשט הפסוקים:

ה' מתגלה ליעקב (ישראל) ומבטיח לו כי הוא ילווה אותו בגלות מצרים ועל כן אין לו ממה לחשוש.
כעת בני ישראל הם רק משפחה קטנה, אך בסוף הגלות ה' יוציא אותם משם כעם גדול.

 

הפרוש החסידי על  הפסוקים:  רבי נתן מברסלב (ליקוטי הלכות – הלכות שילוח הקן ה') 

מה שהבטיח השם יתברך ליעקב: "אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם עלה". ומובן בספרים שבזה הפסוק מרמז כל סוד גלות ישראל, ועיקר הוא גלות הנפש. כל העליות והירידות העוברים על איש הישראלי שזה עיקר סוד הגלות והגאולה שהכול בבחינה: "אנכי ארד עמך מצרימה ואנכי אעלך גם עלה"  שזהו בחינת ירידה תכלית העלייה... וכן בפסוקים רבים ובפרט בדברי רבותנו ז"ל מבואר שדווקא כשישראל הם בתכלית הדחוקת [הדוחק] והצרה חס ושלום אז דווקא יש תקוה לישועה גדולה.  ...וכן הוא בפרטיות בכל אדם ובכל זמן כי השם יתברך מהפך המכה לרפואה וכל זה מרומז בפסוק אנכי ארד וכו' הנ"ל.



נקודות למחשבה:

הגלות היא התרחקות מהשורשים של האדם, ממקורו הפיזי והרוחני:  
• גלות לאומית של עם ישראל מארצו: במהלך ההיסטוריה עם ישראל הוגלה מארצו ונמנע לחזור לארץ במשך אלפי שנים. העם היה נטול הנהגה מדינית ונתון לחסדי האומות ובעיקר לצער הרדיפות והשמד.
• גלות רוחנית של עם ישראל: העם מאבד את הקשר עם הארץ, עם המקומות הקדושים ועם ירושלים. הוא אינו יכול לקיים את המצוות התלויות הארץ ואת עבודת בית המקדש. אבל הנזק העיקרי של הגלות הוא אובדן הזהות היהודית וההתבוללות בין העמים.
• ברמה האישית אדם עלול לצאת ל"גלות" אם הוא עוזב את תורת אבותיו, מפסיק לקיים מצוות ומתכחש לנשמתו האלוקית. זו הגלות הקשה ביותר כי היא נובעת מהחלטת האדם עצמו. 

רבי נתן בברסלב מציע לנו הסתכלות חדשה על רעיון הגלות. כל הגלויות הן ירידות לשם עליה. אנשים רבים שעוברים משברים בחיים חשים שלאחר חלוף המשבר הם עולים למדרגה יותר גבוהה, הופכים לבני אדם יותר טובים,  בעלי הבנה יותר עמוקה של העולם ושל אנשים אחרים. ה' מבטיח ליעקב שאין ירידה סתם, שכל ירידה טומנת פוטנציאל לגילוי כוחות גדולים החבויים בנשמת האדם.
ובעיקר כשהאדם מרגיש בתחתית המדרגה הלאומית, הרוחנית והאישית, מובטח לו שהוא אינו לבד. היהודי הוא בן מלך! גם אם בן המלך חוטא, שוכח את אביו ואת משימתו, הוא נשאר בן המלך, ואביו ירד אתו עד למדרגה הנמוכה ביותר כדי להעלות אותו חזרה מעלה-מעלה.

פנינים נוספות על פרשת ויגש

אנא המתן... פנייתך נשלחת...