הפסוקים של הפרשה: (בראשית פרק לב פסוק ח-ט )
(ח) וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד וַיֵּצֶר לוֹ וַיַּחַץ אֶת הָעָם אֲשֶׁר אִתּוֹ וְאֶת הַצֹּאן וְאֶת הַבָּקָר וְהַגְּמַלִּים לִשְׁנֵי מַחֲנוֹת (ט) וַיֹּאמֶר אִם יָבוֹא עֵשָׂו אֶל הַמַּחֲנֶה הָאַחַת וְהִכָּהוּ וְהָיָה הַמַּחֲנֶה הַנִּשְׁאָר לִפְלֵיטָה:
פשט הפסוקים:
יעקב חוזר לארץ ישראל עם כל משפחתו ואנשי ביתו, אך חושש ממלחמה עם עשו. לכן הוא מתכונן לעימות אפשרי.
האגדה על הפסוק: (קהלת רבה פרשה ט)
התקין עצמו [יעקב התכונן] לשלשה דברים: לתפלה, ולדורון [למתנות], ולמלחמה. לתפלה מניין [מאיזה פסוק אנו לומדים?], שנאמר (בראשית ל"ב) הצילני נא מיד אחי. לדורון מניין, שנאמר (שם) אמרת לעבדך ליעקב מנחה [שי] היא שלוחה. למלחמה מניין שנאמר (שם) וישם את השפחות ואת ילדיהן ראשנה ואת לאה וילדיה אחרנים וגו', והוא עבר לפניהם וישתחו ארצה, אמר: מוטב שיפגע בי ולא בבני.
נקודות למחשבה:
לכאורה התנהגותו של יעקב תמוהה: למה הוא מתכונן למלחמה? למה הוא לא יושב ומתפלל כל היום? הרי הוא רק שמע מהקב"ה הבטחה מפורשת שהוא מצווה לחזור לארץ ושה' משגיח עליו: ויאמר ה' אל יעקב שוב אל ארץ אבותיך ולמולדתך ואהיה עמך (פרק לא ג ) האם אין זה חוסר בטחון בה'?
לפעמים אין זמן לתפילה, צריך קודם כל לפעול, ומייד. כשבני ישראל נדחקים על חוף ים סוף עם המצרים בגבם המאיימים להשמיד אתם, אומר ה' בעצמו למשה: מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו: (שמות יד, טז) .אין זה הזמן לתפילות, זה הזמן לפעולה! אך אדם שרק פועל במישור המעשי כאילו שאין משגיח על המציאות, עלול להיכנס לתחושה שהכול תלוי בו ולשכח את הבורא: ואמרת בלבבך כחי ועצם ידי עשה לי את החיל הזה: (דברים ח, יז).
לפעמים התגובה הנכונה היא תפילה , כדוגמת משה לנוכח אחותו מרים שנפגעה בצרעת: ויצעק משה אל ה' לאמר אל נא רפא נא לה: (במדבר יב, יב). אך אדם שרק סומך על הנס ועל כח התפילה חוטא: "לעולם אל יעמוד אדם במקום סכנה ויסמוך על הנס " . אסור לאדם לעשות דבר שיש בו חשש סכנה, תוך הסתמכות על נס שיארע לו, שנאמר: לא תנסו את ה' אלהיכם. (דברים ו, טז)
בחלום הסולם התגלה ליעקב את סוד השותפות של האדם וה'. לכן יעקב מלמד אתנו הדרך אמצעית, את שביל הזהב: ברוב המקרים יש מקום לפעולה במישור המעשי (ההשתדלות של אדם בעולם) ובמשור הרוחני (בקשת העזרה מהבורא) גם יחד. יעקב מקווה לפייס את עשו בדרכים דיפלומטיות – הדורון. הוא גם פונה לבקש את ברכתו ועזרתו של הבורא דרך התפילה. ולבסוף עם שני המאמצים הראשונים יכשלו הוא מוכן למלחמה , למסירות הנפש, שהוא המדרגה הגבה ביותר שאדם יכול להשיג בחייו.