הפסוק של הפרשה: (בראשית פרק יא)
(ד) וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ:
פשט הפסוק:
לאחר המבול התכנסה האנושות לבנות עיר ומגדל בתוכה.
האגדה על הפסוק: (תלמוד בבלי מסכת חולין פט א)
אמר רבי יוחנן משום רבי אלעזר בר' שמעון: [כתוב בספר דברים] "לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים" [פרוש:] אמר להם הקדוש ברוך הוא לישראל: חושקני בכם [אני אוהב אתכם], שאפילו בשעה שאני משפיע לכם גדולה [שאני מביא אתכם לגדוּלה ולמנהיגות], אתם ממעטין [אתם מקטנים] עצמכם לפני. נתתי גדולה לאברהם -[והוא אמר]: "וְאָנֹכִי עָפָר וָאֵפֶר" (בראשית יח), למשה ואהרן - [והם אמרו]: "וְנַחְנוּ מָה" (שמות טז) [מה אנחנו חשובים? (רש"י)], לדוד - [והוא אמר] "וְאָנֹכִי תוֹלַעַת וְלֹא אִישׁ" (תהלים כב). אבל עובדי כוכבים אינם כן, נתתי גדולה לנמרוד - [והוא אמר בפסוק שלנו] "הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל", לפרעה - [והוא אמר] "מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ" (שמות ה), לסנחריב - [והוא אמר] "מִי בְּכָל אֱלֹהֵי הָאֲרָצוֹת" (מלכים ב), לנבוכדנצר - [והוא אמר] (ישעיהו יד) "אֶעֱלֶה עַל בָּמֳתֵי עָב", לחירם מלך צור - [והוא אמר] "מוֹשַׁב אֱלֹהִים יָשַׁבְתִּי בְּלֵב יַמִּים" (יחזקאל כח).
נקודות למחשבה:
לאחר הדור שהושמד במי המבול, קם דור חדש: דור הפלגה [שעתיד להתפלג ולהתפזר לכל עבר]. התורה מספרת לנו שדור זה התברך בהתפתחות חברתית, כלכלית וטכנולוגית שאפשרה לו לזום פרוייקט אדיר ממדים: בניית מגדל שיגיע עד השמיים! אבל הפרשנים רואים בתוכנית זו מעשה שלילי ביסודו. על פי הגמרא במסכת סנהדרין היו בין בוני המגדל שלוש קבוצות:"אחת אומרת: נעלה ונשב שם, ואחת אומרת: נעלה ונעבוד עבודה זרה, ואחת אומרת: נעלה ונעשה מלחמה". לכולם היה רצון למרוד נגד הנהגת ה' בעולם וכל אחת הוסיפה מדרגה על קודמתה. ובשל כך נקרא מנהיג הדור בשם נִמרוֹד... הקבוצה הראשונה התחילה בהבדלות ובהימנעות ממצוות יישוב העולם. הקבוצה השנייה הוסיפה ובגדה באמונה בא-ל אחד ופנתה לעבודת אלילים. הקבוצה השלישית חתמה בהכרזת מלחמה על הקב"ה עצמו.
• הבורא מעניק למין האנושי כוחות שכלים המאפשרים לו לשלוט בבריאה כולה. כל העת גדלים ומתרבים האמצעים של האנושות לפעול בעולם, לבנות, לשפר, לתקן, אך גם להרוס ולקלקל. אותם הכוחות יכולים לשמש לצד הקדושה והטהרה או ... לצד הטומאה והרשע. לכל עם נתן יעוד ושליחות משלו. להבדיל מאומות העולם, לא השאיר עם ישראל את חותמו בהיסטוריה על ידי מלחמות גדולות, מבנים אדירים, או יצירות אומנות מפוארות. כוחות עם ישראל מכוונות למטרה אחת, "תיקון עולם במלכות שד-י" שהיא המלכת הקב"ה על כל האנושות.
• מסע גדול זה מתחיל בצעד אחד יסודי: קבלת עול מלכות שמיים על ידי כל אחד ואחד. אך התחושה של מרכזיות הווייתנו וחשיבותנו האישית מפרידה בינינו לבין הבורא. לכן, הדרך היחידה להזמין נוכחות הבורא הכל-יכול במציאות חיינו, היא על ידי טיפוח מידת הענווה. וכפי שאומר הקב"ה לגאותן: "אתה ואני לא יכולים לגור בכפיפה אחת". רק אדם המרגיש שהוא "עפר ואפר" מסוגל להכיר באמת במציאות ה' ובמלכותו.